[ iSKeTaMBoLa ]™

Susah macam mana pun hidup, kena teruskan jugak..


Akhirnya aku jumpa gak tempat yang dok ckp2 psl isu halal.. Carik kat Persatuan Pengguna x jumpa, ustaz Nazri yg suh carik kat situ.. Last2 skali jumpa la kat produkhalal.wordpress.com ..
Camni ha katanya..

Sejak kebelakangan ini kita sering didatangi e-mail yg mendakwa E471 adalah lemak babi yang secara mutlaknya, haram di sisi Islam.

Namun baru-baru ini, timbul pula persoalan, mengapa terdapat produk buatan Malaysia yang mendapat pensijilan Halal Jakim menunjukkan di “ingridient” nya E471. Sbg contoh: Ais Krim WALLS, Twiesties, Kopi Aik Cheong dan sebagainya.

Persoalannya, adakah Jakim terlepas pandang?

Maka ramailah pengguna Islam yg perihatin melemparkan persoalan ini, termasuk kepada saya.

Jadi, di sini saya ingin berkongsi penjelasan yang telah diberikan oleh pihak Walls Malaysia, yang bagi saya dapat meleraikan keraguan kita.

Kesimpulan yang dapat saya buat:

E471 boleh diabstrak daripada binatang dan daripada tumbuhan.

Bermakna, E471 yang telah mendapatkan pensijilan halal Jakim tidaklah lagi perlu diragui halalnya, kecuali dengan pasti diyakini, pihak pengeluar memasukkan E471 yang berasaskan binatang. Sekiranya TIDAK, kita sebagai umat Islam perlu yakin bahawa E471 itu adalah berasaskan tumbuhan.

Wallahu a’lam.

RESPON PEMBACA:~

  1. apollo halal ker?

  2. Adakah apollo halal?

  3. salam..
    apa nk ssh..
    kalo xmkn mknan yg mngandungi e471 tu korang gerenti xkebulur @ xleh nk hidop…makan je mknan yg korang yakin halal..mknan pelik2 tu xyah mkn..

Ada org kata Apollo Layer Cake je yg ade mnde tuh.. mknenye Roka xde la nih ye?? hua3~
Kesimpulannya, Allah saja tanak bagi aku boros dok beli roka je hari2.. dah le x berkhasiat mknn tuh.. hmm~ TAPI AKU TAKKAN MAKAN SAYUR!! haha~
(seb bek r ade cookies koop yang lazat..)

0 KOMENTAR:

Post a Comment

Allah berfirman: "Wahai anak-anak Adam, selagi mana engkau memohon dan mengharapkan dariKu, Aku ampunkan engkau walau apapun dosamu, Aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, jika dosamu sampai ke puncak langit, lalu Engkau pohon keampunan dariKu, Aku ampunkan engkau, Aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, jika engkau datang kepadaKu dengan dosa yang hampir memenuhi bumi, namun engkau menemuiKu tanpa mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku datang kepadamu dengan penuh keampunan.” -Hadis Riwayat at-Tirmizi-
[Sesungguhnya sifat rahmat Allah melebihi kemarahanNya]

Tukang Taip

Pengikut2 Setia

Jom main Farmville di sini