[ iSKeTaMBoLa ]™

Susah macam mana pun hidup, kena teruskan jugak..

Setelah aku berceloteh selama beberapa hari ni, jom kita sama-sama putihkan balik hati kita.

Hayati kisah di bawah ni (bacala.. penat aku taip dari buku) :~

MELIHAT TANPA BERTEMU.

Seorang penggembala tua sedang mencari-cari kerbaunya yang hilang. Puas dicarinya di merata-rata tempat, namun kerbaunya masih belum ditemui. Dia bertembung dengan seorang budak yang sedang memancing.
Penggembala itu pun bertanya:"Ada kau nampak kerbau pakcik yang hilang?"
"Oh, kerbau pakcik yang buta matanya di sebelah kanan itu ya?" tanya budak itu.
"Ya, ya..." jawab pakcik itu dengan cepat.
"Rasanya kerbau pakcik itu dah tua..." tambah budak itu lagi.
"Betul, betul, kerbau pakcik memang sudah tua. Kau ada jumpa dia?"
"Kerbau pakcik itu tempang kaki kanannya yang di sebelah hadapan, bukan?"
"Betul. Betul. Tunjukkan kerbau pakcik itu di mana?"
"Maaf pakcik, saya tak jumpa kerbau pakcik..." kata budak itu.
"Kau jangan main-main. Memang itulah kerbau pakcik. Kerbau pakcik memang dah tua, tempang kakinya dan buta mata kanannya. Jangan bergurau, pakcik nak cepat ni..."
"Betul saya tak nampak, pakcik," balas budak itu lagi.
"Kalau kau tak jumpa, bagaimana kau tahu sifat kerbau pakcik?"
Budak itu tersenyum. "Macam ni..." kata budak itu lalu membawa penggembala itu ke tepi belukar.
"Tengok rumput-rumput ini. Ia telah diragut oleh kerbau pakcik. Ini kesan ragutannya..." Budak itu menunjukkan kesan ragutan pada rumput-rumput hijau tersebut.
"Ya. Memang ini kesan ragutan kerbau. Tapi macam mana kau pasti ini kesan ragutan kerbau pakcik? Bukan kerbau lain?"
"Cuba pakcik lihat baik-baik. Semua rumput yang diragutnya adalah yang di sebelah kiri. Itu menunjukkan kerbau itu buta mata kanannya. Kesan ragutannya pula tidak sekata. Menunjukkan giginya sudah jarang atau ada yang patah... ertinya kerbau ini telah tua. Dan tengok pula kesan tapak kakinya. Kesan tapak kaki hadapan sebelah kanan berbeza dengan tapak-tapak kakinya yang lain. Ia kelihatan seperti diseret, ada ketikanya tidak ada langsung. Itu menunjukkan kerbau ini tempang..."

-the end-

Moral of The Story: Tidak semestinya kita perlu nampak sesuatu untuk kita menerima kewujudannya. Ada waktunya keyakinan dapat dicapai hanya dengan melihat tanda-tandanya. Begitulah Allah, kita tidak perlu melihat-Nya dengan mata untuk mengakui keagungan-Nya. Cukup dengan melihat ciptaan-Nya!

Tengok video kat bawah ni. Best~





Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded in front of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
The push it all aside..
NO......

"*"
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise

Take us in the best way
(Allah)

Guide us every single day...
(Allah)

Keep us close to you
Until the end of time...

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?
Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
The push it all aside
NO..........

Repeat "*"

When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

Repeat "*"


Allah...

You created everything
We belong to yo0u
YA RAB we raise our hands
Forever we thank you

.....Alhamdulillah......

0 KOMENTAR:

Post a Comment

Allah berfirman: "Wahai anak-anak Adam, selagi mana engkau memohon dan mengharapkan dariKu, Aku ampunkan engkau walau apapun dosamu, Aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, jika dosamu sampai ke puncak langit, lalu Engkau pohon keampunan dariKu, Aku ampunkan engkau, Aku tidak peduli. Wahai anak-anak Adam, jika engkau datang kepadaKu dengan dosa yang hampir memenuhi bumi, namun engkau menemuiKu tanpa mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku datang kepadamu dengan penuh keampunan.” -Hadis Riwayat at-Tirmizi-
[Sesungguhnya sifat rahmat Allah melebihi kemarahanNya]

Tukang Taip

Pengikut2 Setia

Jom main Farmville di sini